KEPALE DAN KELAPE sangat-sangat mengalu-alukan dan berterima kasih kepada para blogger yang sudi link blog ini..jika ada blogger ingin bertukar-tukar link sila tinggalkan jejak anda...terima kasih

Rabu, 8 Oktober 2014

Sekolah vernakular..kekal atau hapus

salam dari : Kepale dan Kelape

Ini cuma pendapat aku Dari pandangan Mata melayu aku..Pandangan dangkal ni macam biasa...sekadar macam abang warden penjara cakap sembang kosong sambil mengeteh Kat kedai mamak depan penjara SG buloh...




Dalam isu sekolah venakular yang tengah heboh nak dibahas dalam parlimen ni..aku secara peribadi rasa...
Sekolah yang ber'jenis' ni sepatutnya dah boleh di hentikan operasinya..sepatutnya semua murid dah boleh belajar kt sekolah kebangsaan sepenuhnya.

Sistem kita mungkin tak sama dengan negara Jiran...so...
Tak payah nak bandingkan dgn negara lain macam Singapore ke indon ke siam ke..
Dan aku tak kata sekolah jenis menanamkan sikap perkauman...so..
Tak payah nak cerita pasal rasis ke apa ke..
Bagi aku sekolah ber jenis ni tak perlu... hanya menjarakkan lagi jurang perpaduan Dan ideologi...

Apakehalnya kita nak kekalkan sekolah yang macam ni lagi..negara kita dah merdeka 57 tahun dengan mertabatkan bahasa melayu sbg bahasa rasmi..tapi orang Malaysia berbangsa selain melayu masih bergelut nak cakap melayu..Mamak yang usahakan restoran mamak ni pun dah fasih cakap melayu..tayah tunggu sampai 50 tahun..ini maknanya sistem sekolah macam ni gagal melahirkan satu bangsa Malaysia...so kalau DAP mahu me'Malaysian Malaysia'kan negara ini, ia mesti terlebih dahulu meMalaysiakan sekolah jenis...

Mereka kata org bangsa lain pun dah 15% masuk belajar Kat DLM Skjc... Cuba tgk SKJT pulak ...brapa percent?..nampak tak perbezaan darjat tu?..takkan kita nak hapuskan SKJT aje...apa kata kita kasi padam semua huruf 'J' dalam semua sek keb..

Malas pulak nak cerita lelebih...ringkasnya aku rasa aku sokong penghapusan sekolah vernakular ni...apa apa alasan yang bangsa tu bagi cuma sekadar alasan aje...

Cuma bagi aku...orang yang berdegar degar nak buat debate atau nak hapuskan sekolah vernacular ni berani ke...berani ke...
Aku tak rasa Ada yang berani sama Ada Dari BN mahupun PR..
Bila dua dua pihak simpan telur dalam isu ni...secara automatic macam ada satu bentuk persetujuan yg sebulat suara..padahal org melayu x setuju pun dgn sekolah ala ala rasist ni...
Dan aku rasa mereka TAK BERANI...
Eh macam mama Ada manifesto Pru 13 plk ni...