KEPALE DAN KELAPE sangat-sangat mengalu-alukan dan berterima kasih kepada para blogger yang sudi link blog ini..jika ada blogger ingin bertukar-tukar link sila tinggalkan jejak anda...terima kasih

Isnin, 31 Disember 2012

Amanat Hadi: Rais setuju Siaran langsung penjelasan Hadi di RTM tidak dibuat

salam dari : Kepale dan Kelape

Kalau tak bagi siaran langsung pun tak kisah sangat..ni siap perlu ada pergantungan pada kesesuaian untuk dijadikan bahan berita (mengikut pertimbangan RTM)
yang pastinya akan di edit  biar nampak buruk pada PAS dan betul pada BN maklumlah bagi menjaga kepentingan kerajaan..


RTM tiada masalah siar penjelasan Hadi jika sesuai
NIZAM ZAIN
29 Disember 2012
Rais Yatim
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim
KUALA LUMPUR - Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, pihaknya tiada masalah untuk menyiarkan penjelasan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkenaan isu Amanat Haji Hadi.

Bagaimanapun kata beliau, ia boleh dibuat secara rakaman dan bergantung kepada pertimbangan RTM sama ada ia sesuai dijadikan bahan berita atau sebaliknya.
"Kita minta Datuk Seri Hadi beritahu lokasi penjelasan itu hendak dibuat rakaman.

"RTM boleh buat liputan dan sekiranya kandungan berita itu sesuai, kita akan tayangkan di TV," kata beliau kepada pemberita ketika menyaksikan persiapan dan raptai Majlis Rumah Terbuka Krismas 2012 dan sambutan Tahun Baharu 2013 di Dataran Merdeka di sini, hari ini.

Pagi tadi di Marang,  Hadi berkata, beliau sedia menjelaskan isu amanatnya pada 1981 sekiranya beliau diberi peluang untuk berbuat demikian menerusi siaran langsung di stesen televisyen tempatan.

Pemimpin tertinggi Pas itu berkata, jika diberi peluang itu, beliau akan menjelaskan segalanya berkaitan amanat beliau mengkafirkan Umno supaya masyarakat dapat menilainya.
   
Pada masa sama, Hadi berkata,  beliau juga bersedia memberi penjelasan secara bertulis mengenai pendiriannya itu berkaitan amanat yang dicetuskan sejak lebih 30 tahun lepas.

Mengulas lanjut hasrat Hadi itu, Rais  berpandangan kenyataan yang dibuat pemimpin Pas itu pada 1981 perlu mendapat penilaian daripada pihak lain memandangkan isu akidah itu telah menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini.

"Pandangan mufti lain pun harus dipertimbangkan di samping penilaian pihak Jakim dan pihak berkuasa lain dalam soal akidah," jelasnya.

Meskipun Rais dilihat secara terbuka menerima hasrat Hadi itu, namun penyiarannya mungkin dihadkan bagi menjaga kepentingan kerajaan.

"Saya kira itu tidak jadi masalah tetapi hanya panjang pendeknya terpaksa dilihat dari sudut praktikaliti penyiaran di RTM," katanya

sumber : sinarharian

Ahad, 30 Disember 2012

Jakim pulak jadi tungangan Umno

salam dari : Kepale dan Kelape

Lepas 31 tahun baru Jakim mengeluarkan kenyataan nak ambil tindakan..kenapa??
Ini isu kitar semula..bila dah terdesak baru keluar isu lapuk ni. Masalahnya yang keluar kenyataan ni adalah dari Jakim. Jakim dah nak bertanding dalam PRU 13 ke??



Jakim: Tindakan pada Hadi jika pertahan 'amanat'
12:42PM Dis 30 2012 
Ketua pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Datuk Othman Mustapha berkata tindakan boleh diambil ke atas Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekiranya presiden PAS itu tetap mahu mempertahankan satu amanat kontroversi pada 1981 yang didakwa mengkafirkan Umno.

Menurut laporan Berita Harian hari ini, Othman berkata jabatan itu bagaimanapun akan memanggil Abdul Hadi terlebih dahulu dan mahu presiden parti tersebut menarik balik amanat berkenaan.

"Kesan amanat itu besar, mereka lepaskan kepada masyarakat dan tidak cuba memperbetulkan semula, tuduh orang Islam lain tidak boleh kawan, kafir.

"Kalau kita lihat, di negara Arab mereka berpecah-pecah soal mazhab, kita di sini soal amanat... sebenarnya mengkafirkan orang (Islam) lain itu lebih parah," katanya.

Beliau turut mengakui bahawa tindakan telah dijalankan ke atas isu berkenaan sebelum ini dan mendakwa jabatan itu mempunyai bukti berhubung elemen mengkafir itu. 

"Benda ini (amanat) pun sudah lama, tindakan pun sudah diambil, tapi timbul balik... Mengikut rekod kami yang dikumpul sejak amanat itu diucapkan, elemen mengkafir itu jelas ada.

"Kami ada bukti dan simpan semua termasuk rakaman ceramah mereka. Kesan apa yang mereka ucapkan itu juga berlaku termasuk dalam majlis perkahwinan, kenduri kendara, makan sembelihan orang Umno tak boleh," katanya.

MP Shah Alam Khalid Samad pada hujung minggu lalu menjelaskan bahawa petikan ucapan Abdul Hadi Awang yang dinamakan sebagai 'Amanat Haji Hadi' tidak pernah sama sekali mengkafirkan mana-mana ahli Umno.

Sebaliknya, Khalid berkata, dakwaan bahawa Hadi mengkafirkan orang Umno menerusi amanat itu adalah "putar-belit media Umno" semata-mata.

"Ia (amanat itu) sebenarnya petikan ucapan Ustaz Hadi yang dinamakan 'amanat' oleh orang yang menyokong PAS dan dijual sebagai poster oleh penyokong atau ahli PAS," kata Khalid

sumber: malaysiakini

Khamis, 27 Disember 2012

Bagi bantuan macam tak bagi...hahahah siap kena kutuk

salam dari : Kepale dan Kelape


Warga Internet perolok kriteria telefon pintar RM500
3:46PM Dis 27 2012 
Pengumuman Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) bahawa rebat RM200 hanya boleh digunakan untuk telefon pintar berharga RM500 ke bawah mengundang gelombang kritikan di ruang maya.

SKMM semalam mengumumkan dilamanwebnya lima kriteria untuk mendapat rebat RM200 itu, termasuklah harga siling telefon pintar sebanyak RM500.

NONESeorang penulis blog, Pradeesh menyuarakan kebimbangannya 
dalam blognya bahawa harga RM500 untuk telefon pintar terlalu "murah dan lemah" dan harga silingnya perlu dinaikkan kepada RM1,000.

Beliau merungut bahawa telefon dengan harga sedemikian kebanyakannya adalah versi lapuk Android dengan skrin sentuh yang kurang memuaskan.

Pradeesh mencadangkan agar Malaysia menghasilkan telefon pintarnya sendiri yang khusus untuk program rebat itu dengan usahasama dengan pengeluar telefon.
Ruang Twitter Malaysia yang dikenali dengan jolokan Twitterjaya turut sarat dengan kritikan dan jenaka terhadap had harga RM500 itu - menggunakan tanda pagar #1MalaysiaPhone dan #PakejKomunikasiBelia.

Luqman the Human misalnya berkata, "Telefon 1Malaysia Phone akan dilengkapi applikasi istimewa membolehkan anda menampal gambar Najib dan Rosmah ke atas gambar anda untuk kelihatan lebih cool". 

Muhd Shafiq Hassim pula berkata, "Nada dering: Lagu Umno. Gambar penghias skrin: Gambar Najib. Warna pilihan pula merah, biru, kuning dan putih sahaja".

Syed Azral Salim pula berkata, "Telefon 1Malaysia akan disahkan halal oleh Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia)".

sumber : Malaysiakini

Isnin, 24 Disember 2012

Pas Amal syirik, syiah, pluralisma dan liberalisma - Ismail Mina

salam dari : Kepale dan Kelape


Dakwaan Ismail Mina tidak berasas
NOOR AZURA SAHRIL
24 Disember 2012
Mustafa Ali
Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali
SHAH ALAM - Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali menafikan wujudnya amalan syirik dalam parti itu sambil menyifatkan dakwaan Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad sebagai tidak berasas sama sekali.

Menurutnya, Pas tidak pernah mengamalkan ajaran syirik selain menafikan wujud penyebaran ajaran Syiah dalam kalangan ahli dan pemimpin.

"Saya telah lama mengenali beliau (Ismail Mina), namun sebelum ini tidak pernah pula beliau berkata demikian. Tetapi sejak berkawan dengan parti lawan, pelbagai kenyataan pula yang timbul," katanya kepada Sinar Harian.

Menurut Mustafa, dakwaan yang dibuat Ismail Mina itu mengambarkan beliau tidak tahu apa-apa mengenai Pas.

"Semua orang boleh bercakap pelbagai perkara, tetapi hal ini tidak akan menjejaskan Pas sama sekali," katanya.

Dalam pada itu,mengulas akan hasrat Ismail Mina untuk bertemu dan menjelaskan dakwaannya kepada kepimpinan parti, Mustafa berkata, beliau tidak mengetahui tentang perkara tersebut.

Sebelum ini Ismail Mina dalam laporan portal berita, mendakwa wujud amalan syirik dalam Pas kerana terdapat ahlinya yang beramal dengan ajaran Syiah, liberalisme dan pluralisme.

Susulan dakwaan tersebut, Ketua Penerangan Pas, Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata parti itu menyerahkan perkara tersebut kepada sayap ulamanya untuk tindakan lanjut termasuk bertemu dengan Ismail.

Ismail telah menyatakan kesediaan untuk bertemu dan menjelaskan dakwaan itu.

Sementara itu, Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hasan Tantawi berkata, adalah baik untuk Ismail Mina bertemu dan menjelaskan dakwaannya bagi mengelakkan kekeliruan.

"Meskipun dalam Pas dakwaan Ismail Mina itu tidak berlaku, tetapi beliau perlu memberi penjelasan berhubung kenyataannya itu," katanya

sumber : Sinar harian 

Ahad, 23 Disember 2012

Dunia belum kiamat, lawan sampai tamat - Umar

salam dari : Kepale dan Kelape



Aktivis pelajar duduki semula Dataran Merdeka
 
Aktivis pelajar yang membantah hukuman penjara ke atas seorang rakan pelajar mereka yang menyertai perkemahan protes anti-PTPTN April lepas, kembali menduduki semula Dataran Merdeka pagi ini.

Kira-kira 10 daripada mereka tiba di tempat tarikan pelancong di ibunegara itu, dan duduk di satu sudut dataran awam tersebut, berhadapan dengan bangunan bekas mahkamah Kuala Lumpur.

Mereka tiba awal pagi ini selepas berkemah di Penjara Kajang, di mana rakan mereka, Umar Mohd Azmi sedang menjalani hukuman sebulan penjara kerana menghalang pegawai DBKL semasa bantahan awal mereka.

Menurut jurucakap mereka, lebih ramai dijangka tiba tidak lama lagi, dan kumpulan itu merancang berada di situ sehingga pagi esok apabila rayuan Umar terhadap sabitan dan hukuman penjara terhadapnya, didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Mereka tiba dan berhimpun secara aman di situ. Hanya kelihatan seorang anggota penguatkuasa DBKL yang beruniform di situ pada sekitar jam 11.08 pagi, yang bertanya tujuan perhimpunan mereka di dataran tersebut.

"Saya seorang rakyat Malaysia, saya di sini untuk melawat Dataran Merdeka.

"Jangan beritahu saya ia tidak dibenarkan. Lagipun terdapat ramai pelancong di sini juga?" jawab jurucakap kumpulan itu, Saffuan Anang.

Pegawai DBKL itu bertanyakan tentang sebab sebenar mereka berada di sana.

Saffuan memaklumkannya tentang rancangan mereka.

Pegawai itu kemudiannya bertanya siapakah ketua atau jurucakap kumpulan itu dan memberitahu dia akan memaklumkan kepada pejabatnya dan akan kembali dengan jawapan mereka.

Sejurus kemudian, pegawai itu kembali semula dan memaklumkan kepada para pelajar tersebut bahawa mereka boleh berada di dataran awam itu, asalkan mereka mereka mendirikan kemah di situ.
Tujuh minit selepas tengah hari, seorang pegawai dari bahagian penguatkuasaan DBKL, yang hanya memperkenalkan dirinya sebagai Nasaruddin, mendekati pelajar dengan diapit oleh tiga anggota penguatkuasa beruniform.

Beliau berunding kira-kira sepuluh minit dengan pelajar terbabit, yang mengakui mereka tidak memohon kebenaran, tetapi meminta pertimbangan Nasaruddin.

Pegawai itu bersetuju membenarkan mereka berada di Dataran sehingga pagi esok tetapi meminta mereka jangan menggantung sebarang sepanduk atau mendirikan kemah.

Beliau juga menasihatkan pelajar tersebut supaya tidak mencetuskan sebarang situasi yang "tidak diingini".

Bercakap bagi pihak kumpulan pelajar itu, Safwan bersetuju mereka akan mematuhi peraturan tersebut.

sumber : Malaysiakini

Sabtu, 22 Disember 2012

Ong Tee Keat dah dilantik jadi ketua pendekar la pulak

salam dari : Kepale dan Kelape

Tiba2 terasa nak selak surat kabo Utusan semalam... biasala aku baca dari halaman sukan dulu.. selak punya selak terbaca lah pulak cerita Ong tee keat dilantik jadi Pengerusi Majlis Pendekar Malaysia (sebulat suara tuu)...huhuh pendekar melayu kini dah nak cuba buah Kung Fu pulak kot

haii macam-macam la kalu dah tak berapa konfiden nak duduk di tampuk kuasa... 
apa??  tak konfiden..sapa cakap??
bukan aku cakap..cuba tengok berita ni plak


dan gambar ni....
berita kat atas tu tajuknya 'Tun M sentiasa releven dahulu dan kini- PM'
dan tajuk forum tu pulak 'UTUSAN: KEWARTAWANAN DAHULU DAN KINI'

dua dua gambar atas tu tulis dahulu dan kini jer...
MANA selamanya  macam moto UMNO tu (Dahulu kini dan selamanya)..hahahhaha...dah goyang la tuuuu


Jumaat, 21 Disember 2012

Najib kena basuh dengan SBY pasal ZAM

salam dari : Kepale dan Kelape


Dakwaan kontroversi bekas menteri penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin bahawa bekas presiden Indonesia, BJ Habibie pengkhianat kepada negaranya, terus hangat minggu ini apabila Presiden Susilo Bambang Yudhoyono membangkitkan perkara itu semasa pertemuannya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

NONESusilo (kanan dalam foto) menyentuh perkara itu semasa 
lawatannya ke Kuala Lumpur pada 18 dan 19 Disember, dengan memberitahu Najib bahawa beliau kesal kerana seorang pegawai Malaysia boleh dipetik berkata sedemikian terhadap bekas presiden Indonesia dalam akhbar tempatan.

"Saya berharap, dan saya menyuarakan ini kepada Najib, bahawa kita boleh mencegah perkara-perkara seperti ini daripada terus berlaku," kata Susilo dalam satu sidang akhbar di Lapangan Terbang Halim Perdanakusumah di Jakarta Timur.

Perdana menteri Malaysia dilaporkan memberitahu Susilo bahawa kenyataan Zainuddin adalah pendapatnya sendiri dan telah dibuat selepas bekas menteri itu bertemu dengan Habibie.

Najib memberitahu presiden Indonesia itu bahawa ia adalah musim pilihan raya di Malaysia dan banyak isu telah menjadi sensitif.

Susilo memberitahu sidang akhbar tersebut bahawa beliau tidak nampak sebarang sebab untuk menghina bekas presiden Indonesia itu.

"NONEBagi saya, sama ada akan ada pilihan raya atau tidak, semua 
orang saling harus melindungi satu sama lain dan tidak perlu memburukkan ketua negara atau bekas ketua negara lain," katanya.

Zainuddin (kanan) telah dipanggil Habibie pengkhianat kepada negara yang tunduk kepada tekanan Barat untuk mengeluarkan satu referendum yang membenarkan Timor Timur keluar daripada republik itu, demikian menurut petikan yang disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia.
Zainuddin memanggil Habibie dan bekas timbalan perdana menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai "anjing imperialisme".

Khamis, 20 Disember 2012

Anwar jemput Zeti bincang isu aliran keluar wang haram

salam dari : Kepale dan Kelape


Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjemput Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Zeti Akhtar Aziz menyertai wacana bagi membincangkan usaha membanteras aliran keluar wang haram dari negara ini.

Menyifatkan penemuan Global Financial Integrity (GFI) berhubung perkara itu sebagai mengganggu, Anwar berkata beliau akan menghantar jemputan kepada Zeti, menteri besar dan ketua menteri Pakatan hari ini untuk menghadiri wacana itu yang dijangka diadakan pada Januari 2013.

Anwar juga berharap Zeti akan mengambil bahagian dalam perbincangan itu dan ahli Umno serta BN juga boleh berbuat demikian di mana, forum itu akan pada bulan depan.

"... jumlah aliran keluar wang haram yang meningkat 111% dari angka US$30.41 bilion (bersamaan RM94.27 bilion) pada 2009 kepada US$64.38 (bersamaan RM199.58 bilion) dalam 2010 adalah bukti kegagalan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai perdana menteri dan menteri kewangan dalam menguruskan ekonomi negara," katanya.

Anwar menyifatkan tempoh 2009 dan 2010 ini adalah tempoh kritikal pentadbiran Najib yang menggambarkan dasar dan pendekatan ekonomi yang beliau laksanakan. 

sumber Malaysiakini

Utusan pun dah tak konfiden dengan Zam

salam dari : Kepale dan Kelape

Akhbar Utusan Malaysia versi dalam talian tidak perlu menarik balik rencana tulisan bekas ketua pengarangnya, Tan Sri Zainuddin Maidin tentang mantan Presiden Indonesia, BJ Habibie, kata bekas ketua pengarang Bernama, Datuk Seri Azman Ujang.

Menurutnya, orang ramai perlu membaca rencana itu bagi mengetahui perkara sebenar yang ditulis oleh Zainuddin Maidin atau dikenali sebagai Zam.

NONE"Saya pun hairan kenapa artikel asalnya ditarik, dipadamkan, sepatutnya tidak," kata Azman di forum 'Utusan: Kewartawanan Dahulu dan Kini' di Dewan Bahasa dan Pustaka pagi tadi.

"Orang ramai nak baca, setelah SBY (Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono) merungut, apa sebenarnya yang Zam tulis?" kata Azman sewaktu ditanya tentang sikap yang perlu diambil Utusan dalam kontroversi berkenaan.

Tulisan Zainudin bertajuk 'Persamaan BJ Habibie dengan Anwar Ibrahim' diterbitkan Utusan pada 10 Disember lalu di mana beliau menyifatkan Habibie dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai "anjing imperialisme"

Susilo semalam menyifatkan tulisan itu sebagai tidak wajar, tidak beretika, dan menjejaskan hubungan baik dua negara.

Menurut Azman, beliau percaya Susilo memberi reaksi begitu kerana latarbelakang Indonesia yang mempunyai semangat kebangsaan yang kuat. 

NONEBeliau juga percaya Susilo tidak senang apabila Habibie disamakan dengan Anwar.
  
"SBY menyifatkan satu penghinaan kepada bekas presiden Indonesia kerana dia diletakkan satu bakul dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim," katanya.

Pandangan Azman disokong seorang lagi ahli forum, Profesor Ahmad Murad Merican.

"Artikel itu tidak salah walau apa-apa senario politik (sekali pun). Itu hak penulis dan juga tidak semestinya mewakili Utusan," katanya bercakap di forum yang sama.

Bagaimana pun, beliau menasihatkan agar penyiaran tulisan itu perlu mengambil kira hubungan baik Malaysia dan Indonesia yang perlu dipelihara.

"Jadi dalam konteks ini dari segi etikanya penyiaran artikel itu mungkin editor perlu berhati-hati bagaimana artikel itu disiarkan, di mana ia disiarkan juga penting, headline (tajuknya), itu pun penting dan ada impak kepada pembaca.

"Perkara ini boleh kita perbaiki dalam konteks menjalin perhubungan antara negara kita dan negara luar," katanya.

baca lagi kat sini 

sumber Malaysiakini

Rabu, 14 November 2012

Cekal hati seorang bapa


salam dari : Kepale dan Kelape

hari ini kita mencritakan sedikit tentang kehidupan yang dilalui oleh seorang bapa yang pekerjaannyya sebagai penarik beca. Kisah kepayahan hidup penarik beca sering dipaparkan sebagai lambang kesengsaraaan hidup di kota yang mencabar.



Namun  di India seorang penarik beca bernama Bablu Jatay menunjukkan kesungguhan sebagai seorang Bapa apabila terpaksa mengendung anak semasa menjalankan kerjanya. Beliau yang kehilangan Isteri semasa melahirkan bayi tersebut tidak mampu menggaji orang untuk menjaga malah beliau dikatakan tiada sedara mara...



INSAF...





Isnin, 5 November 2012

Lepas Hina Islam, Bukan nak mintak maaf..cuma cover sikit2 jer

Post kali ni nak ulas pasal cina Chua . (orang johor dulu2 panggil nama orang cina dimulakan dengan perkataan cina, contoh kalau cina tu jual ayam dipanggil Cina Ayam. kadang2 panggil je nama diaorang tapi tetap ada awalan Cina macam cina Chua ni)...

Kalu masih ingat PRK kat Johor dulu, masa tu Cikgu Mala jadi calon Pas...si Cina Chua ni la yang kutuk Cikgu sebab x nak salam dengan dengan lelaki...siap cakap "if you can accept this kind of islamic value, go ahead and vote for Pas..." makna nya dia x blh terima islam la tuu... tak hina islam ke tu?

Lama lepas isu tu, Cikgu Mala pon dah kalah, ada pulok mamat Umno (adun) yang gatal2 cadang nak laksana kan Hudud kat Johor....Aku setuju sangat la tu..lagipon apa guna orang johor belajo kitab Mutaal Badrin dalam bab Jenayat kat sekolah agama bertahun2 kalu sekadar amik tau jer..(antara ayat dalam kitab tu yang selalu didengar 'adapon ini adalah fasal yang menyatakan hukum hadddd...).komplit cerita pasal hudud kat kitab tu.. tapi tup tup Cina Chua ni cakap "the Umno adun have run out of idea and out of his mind to prpose Hudud..bla bla.".senyum jer orang Umno...pada aku itu menghina la tu..bila tanya kat alim  umno dia kata cina tu kapir, bukan tau apa2 pon (masalahnya bila pemimpin islam dia cakap x de hudud dalam Al-Quran , dia kata jangan tanya pemimpin tu sebab dia x tau mendalam sangat pasal islam)..huk2..


Biarkan..biarkan ..agaknya kata Umno...ingat dah abis dah ..tup tup masa perhimpunan MCA berdentum lagi citer pasal hudud (citer baru malas nak ulang)..lagi macam macam dia kata sampai ada orang dia kata Tok Guru suruh rogol orang..ehhhh macam tu pun ada juga orang Islam yang baking..Cina Cua ni la pelontar hinaan ni...Alim Umno diam jer...lepas kena perli kaw2 baru la ada kenyataan dari Mufti yang tu... (masa Karpal Singh cakap dulu..hari ni cakap semalam dia dah entam..huhuu)


agaknya sedar kiri kanan dah mula panas,.. surat kabo semalam, Cina Chua mula pusing cakap lak...dia cuma tolak Hudud Pas (lapik cakap cam orang Umno jer )..piiiirah..masa Adun Umno cadang nak buat Hudud ko cakap apa?..nak cover konon..itupon orang Umno yang ajar macam mana nak cover..klik sini
Orang Umno x sedar ker cina ni dah hina Islam kaw2 punya..larangan bersalam dengan bukan muhrim bukan larangan pas, negara mundur yang laksanakan Hudud pon bukan guna hudud Pas.. yang tepat sekali HUDUD itu BUKAN ciptaan Pas!!!!(kebanyakkan orang johor tau ni)

ingat la bro... Tanah ini Tanah Melayu..kami dah Share, malah PKR offer share yang lebih baik lagi..cukup la kau dah hina melayu.
Islam kami, kami nak share kau x mau..takpe kau amalkan agama kamu..kami x kacau... takpe.
Tapi....Jangan Hina Islam Kami!!...yang ni x ble takpe takpe..mind your language..

Sajer aje aku itamkan muka CSL..takut blog ni jadi jatuh hukum najis lak.

salam dari : Kepale dan Kelape


Rabu, 17 Oktober 2012

KENAPA SEPARUH MASA DALAM PERLAWANAN BOLASEPAK BERLANGSUNG 45 MINIT?

salam dari : Kepale dan Kelape

Kenapa perlawanan bola sepak berlangsung selama 45 minit.. kenapa tak 30 minit? kenapa tak cukupkan jer sejam?....

persoalan ini telah lama dibangkitkan dan takde yang dapat menyatakan jawapannya dengan meyakinkan .... samada dari pemain baru mahupun pemain veteren..malah refree pun blur nak jawab...


sebenarnya kini persoalan ini telah terjawab dijawab oleh ahli sejarah yang mengkaji dengan teliti sejarah bolasepak ni...jawapan yang agak meyakinkan....

jawapannya begini... dalam permainan bolasepak setiap pasukan terdiri dari 11 pemain, jadi dalam padang ada 22 pemain.. dimana setiap pemain masing2 membawa 2 biji 'bola' sendiri...
jika dikira terdapat 44 bola yang dibawa oleh setiap pemain... campur satu bola yang disepak dan direbut jadila 45 biji bola...jadi masa yang diambil dalam separuh masa dikira pada jumlah bola yang kat padang...heeheeee

kadang2 ada masa tambahan 2 minit...itu adalah diambil dari bola yang dibawa oleh refreee...
kadang2 sampai 6 minit macam ATM lawan Lion12 ari tu dikira bola linesman sekali..heeee


Isnin, 8 Oktober 2012

SEBAB UTUSAN MAKIN TAK BOLEH DIPERCAYAI

Pengerusi Institut Akhbar Malaysia, Chamil Wariya dan Utusex memohon maaf kepada ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok kerana fitnah yang disiarkan dalam artikel yang bertajuk Politik BaruYBJ yang diterbitkan oleh edisi hujung minggu akhbar milik UMNO itu pada 12/10/2008. Dah 4 taun dahhhh...


Peguam Zalil Mohd Mess dalam kenyataan maaf yang dibacakan di Mahkamah tinggi hari ini berkata artikel itu telah diubah oleh edisi hujung minggu Mingguan Malaysia tanpa persetujuan Chamil Wariya. Penyelesaian ini direkodkan dihahapan Hakim Datuk Abdul Hamid Sultan Backer.


Utusan kena paw sebanyak RM50 000 kos sebagai sebahagian dari penyelesaian tersebut dan penerbit bersetuju untuk menyiarkan permohonan maaf dalam Mingguan Malaysia

Tapi pada aku setakat RM50k tu celah gigi jek pada puak-puak ni.. Apa2 pon ini telah membuktikan sesuatu. 


salam dari : Kepale dan Kelape

Sabtu, 22 September 2012

MASUK ISLAM KERANA SEORANG ANAK KECIL

salam dari : Kepale dan Kelape

MASUK ISLAM KERANA SEORANG ANAK KECIL

Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk “Jalan-jalan Syurga” dan beberapa karya Islamik yang lain. Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar seperti biasa menghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun. Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata “Ayah! Saya dah bersedia”


Ayahnya terkejut dan berkata “Bersedia untuk apa?”
“Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah.”
“Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat”
“Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun”
Ayahnya menambah “Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca sebegini”
Dengan merintih anaknya merayu “Benarkan saya pergi ayah?”
Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya “Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!”

“Terima kasih Ayah” Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu.

Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun yang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya. Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah “Jalan-jalan Syurga” ada pada tangannya. Dia merasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal. Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu di rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan.

Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka. Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an. Mukanya suram dan sedih. “Nak, apa yang makcik boleh bantu?” Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit.

“Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah”. Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

“Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu” dalam nada yang lembut. Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya” Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu”. Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah perempuan separuh umur itu. “Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim.

Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini” Air mata mulai bergenang di kelopak matanya. “Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu lagi diketatkan di leher.

Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi”.

“Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi ke pintu”
“Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu. Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat”. “Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik” itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar”.

“Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu dan terus baca risalah itu setiap muka surat Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka. Aku tak perlukan itu lagi”.

“Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya di dalam neraka”

Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR! Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya. Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat.

Khamis, 13 September 2012

Best handphone warranty ever


warranty terbaik dari Kemboja...
layan



jom beli hp ni

salam dari : Kepale dan Kelape

Rabu, 29 Ogos 2012

'Si Tanggang Moden' diarah mohon maaf secara terbuka


WARTAWAN SINAR HARIAN
29 Ogos 2012
JAWATAN : PENGURUS 
UMUR : 38 TAHUN
GAJI : LEBIH RM18,000
ANAK TERABAI: 2 ORANG (TIDAK TERMASUK IBUBAPA DIA)
TUNGAKKAN: 18.866.50
DIKEHENDAKI BAYAR 400 SEBULAN UNTUK SETIAP ANAK DAN 1000 SETIAP ORANG UTK PERSIAPAN RAYA..
MORAL : SELAYAKNYA KO BAYO JER HAK ANAK KO TU...
MUNGIKIN SELAMA NI DIA TERALPA..... ATAAU MUNGKIN GAJI 18 RIBU BILA BAYO UTANG2 CUMA TINGGAL 500 JEK KOT BUAT BELANJA HARIAN...SIAN KAT DIA


KUALA TERENGGANU- Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam, mengarahkan seorang anak yang disifatkan sebagai ‘Si Tanggang Moden’ memohon maaf secara terbuka mengikut hukum syarak terhadap kedua-dua ibu bapa, dua anaknya yang diabaikan lebih lapan tahun serta ahli keluarga lain tidak lebih dari tempoh 30 hari berkuat kuasa semalam.

Hakim Mahkamah Tinggi Syarie, Rosdi Harun turut mengarahkan Nasrun Mustafa, 38, yang kini bekerja di Bintulu, Sarawak, sebagai pengurus operasi sebuah syarikat cari gali minyak berpangkalan di Kuala Lumpur membayar tuntutan sebanyak RM400 sebulan terhadap kedua ibu bapanya serta RM400 sebulan setiap seorang terhadap dua anaknya, Mohd Amirul Nasrun, 17, dan Nur Thahirah Nasrun, 15.

Dia yang berpendapatan RM18,000 sebulan itu turut diarahkan membayar sebanyak RM1,000 setiap seorang anak dalam tempoh dua minggu setiap kali menyambut Aidilfitri sebagai persiapan.

Selain itu, responden turut diarahkan membayar sebanyak RM18,866.50 atau tunggakan perbelanjaan dan sebagai teladan kerana tidak pulang ke rumah menemui keluarga termasuk kedua-dua anaknya dalam masa lebih lapan tahun sebelum ini.

Semua tuntutan tersebut difailkan  pasangan warga emas ini, Mustafa Ismail, 65, dan Che Meriam Abdullah, 58, dari Kampung Beladau Kolam, Manir, di sini, terhadap anak lelakinya, setelah mengabaikan tanggungjawab menjaga dua anaknya lebih lapan tahun selepas berlaku penceraian dengan isteri pertamanya pada 30 Disember 1998.

Malah, kini, anak lelakinya itu telah berkahwin lain dan begitu juga dengan bekas isterinya.

Dalam prosidingnya, Rosdi turut menyelar perbuatan Nasrun dengan ungkapan “Si Tanggang Moden’ yang mana tidak pernah hadir setiap perbicaraan mahkamah bermula pada 2 Mei tahun lalu dan sentiasa mengemukakan pelbagai alasan melalui peguamnya

Isnin, 27 Ogos 2012

LEPAS JATUHKAN KERAJAAN, MASJID PULAK DI MUSNAHKAN

Kejadian ini berlaku di Libya..ditengah2 kota Tripoli
gambar bawah menunjukkan ssatu puak yang menentang Muammar Ghadafi menghancurkan masjid Al-Shaab Al-Dahman 
Pusara2 para sufi juga dimusnahkan...







ATAS: Pusara telah dikosongkan selepas pemusnahan...





Cerita selanjutnya
  disini

salam dari : Kepale dan Kelape

Isnin, 13 Ogos 2012

DS Rosmah dah bertudung!!!!

salam dari : Kepale dan Kelape

 setelah jenuh menepis perli dari pihak pakatan.....

....Seluruh gerombolan biru menjerit kegembiraan dan kelegaan bila akhirnya Rosmah Mansor bertudung litup...siap buat solat tasbih lagi...mereka mengucapkan tahniah dan kata inilah pemimpin yang mesti dicontohi..bangga sungguh mereka..

Aku pun bangga jugak..lebih2 lagi kalau dia terus bertudung litup... aku cuma boleh berdoa jer.. bole ker?
alt

lihat jugak komen2 ni...kenapa pembangkang jugak kena?
klik kat gambo bawah ni


Nama anak yang Islamik

klik kat sini
DUITLUSUH: Nama anak yang Islamik: cerita ini takde kena mengena dengan yang hidup stsu mati..ia hanya rekaan semata2... Kisah dua orang suri rumah yang secara kebetulan ...

salam dari :Kepale dan Kelape

Video: Lucu lucah yang sopan..

azamani

jangan tenung lelama...


gambar takde kena mengena

layan jer la


Sabtu, 11 Ogos 2012

Bandar tanpa lelaki: Woman-only city dirancang

azamani

AFP Photo / Fayez Nureldine


Kerajaan Arab Saudi merancang untuk mewujudkan sebuah bandar yang penduduknya khusus hanya wanita. Pembinaan bandar-mono yang dijangka menarik pelaburan sebanyak us$133juta itu akan bermula pada tahun hadapan. Ia juga akan menjana pekerjaan bagi kaum wanita dalam bidang textiles, parmasi dan industri pemprosesan makanan. Industri industri ini juga akan diterajui dan dijalankan oleh wanita sepenuhnya.

cerita lanjut kat klik sini

Wanita Arab Saudi

Khamis, 9 Ogos 2012

Loji Air Langat 2 diteruskan

Putrajaya: Projek Loji Rawatan Air Langat 2 tetap diteruskan walaupun kerajaan Selangor atau pihak berkuasa tempatan (PBT) negeri pakatan pembangkang itu enggan memberi kelulusan pembangunan.
Perkara itu diputuskan pada mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Isu-Isu Air Selangor pada 2 Ogos lalu, yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Sekretariat
jawatankuasa berkenaan, dalam satu kenyataan semalam, memaklumkan keputusan itu dibuat selepas mengambil kira beberapa asas selepas kerajaan Selangor sehingga kini tidak mengeluarkan kelulusan pembangunan bagi pelaksanaan projek berkenaan. 


Kapasiti pengeluaran terhad 

Antara asas yang diambil kira termasuk hakikat bahawa kapasiti pengeluaran air terawat sedia ada dan projek mitigasi yang diluluskan Kerajaan Persekutuan hanya dapat menampung permintaan air sehingga 2016.

Selain itu, pembinaan komponen terowong dan muka sauk bagi menyalurkan air mentah dari Sungai Semantan, Pahang ke Hulu Langat sedang berjalan lancar dan dijangka siap pada 2014.

Pada masa sama, penangguhan pembinaan loji berkenaan dan sistem agihan air yang sepatutnya bermula pada 2010 akan menyebabkan keperluan menambah kapasiti air terawat menjelang 2014 tak dapat dipenuhi. 
RM606j belanja tambahan

Akibatnya, Kerajaan Persekutuan terpaksa mengeluarkan belanja tambahan sebanyak RM606 juta sebagai langkah mitigasi bagi mengelakkan berlakunya krisis air di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Pelaksanaan Loji Rawatan Air Langat 2 adalah opsyen terbaik dari segi kewangan, teknikal dan sosial supaya pengguna di tiga kawasan ini mendapat bekalan air yang mencukupi dan berterusan sehingga 2020. 

Keputusan ini adalah berdasarkan kajian yang dilaksanakan pada 2000 dan dipersetujui kerajaan Selangor di bawah pimpinan Barisan Nasional (BN) ketika itu, katanya.

Jawatankuasa berkenaan juga memutuskan kerajaan negeri Selangor boleh melaksanakan skim penstrukturan semula seperti mana yang dilaksanakan negeri lain, namun ia mesti mematuhi Akta Industri Perkhidmatan Air 2006, semua perjanjian konsesi air dan undang-undang yang berkuat kuasa. 

Keputusan itu selaras dengan pendirian Kerajaan Persekutuan yang tidak pernah menghalang kerajaan Selangor melaksanakan model penstrukturan yang dihasratkan.

Bagaimanapun, jawatankuasa itu turut menegaskan tidak berhasrat campur tangan dalam usaha kerajaan negeri Selangor mengambil alih ekuiti syarikat konsesi di negeri itu kerana ia adalah transaksi komersial membabitkan dua pihak yang berkenaan saja.


sumber dari BERITA HARIAN

Fatwa sahur, iftar penghuni Burj Khalifa

azamani


Fatwa sahur, iftar penghuni Burj Khalifa
Ini adalah fatwa baru yang dikeluarkan  Pusat Fatwa Abu Dhabi dan Dubai tentang waktu berbuka puasa bagi mereka yang tinggal di bangunan tinggi...
Fatwa sahur, iftar penghuni Burj Khalifa
Burj Khalifa
Fatwa sahur, iftar penghuni Burj Khalifa
Sebahagian daripada kakitangan dan penghuni di Burj Khalifah berbuka puasa di pekarangan menara tertinggi di dunia itu.
Penghuni beragama Islam yang menginap di tingkat 80 hingga 160 di Burj Khalifa di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) terpaksa menunggu beberapa minit selepas azan untuk berbuka puasa, mengikut fatwa yang baru dikeluarkan beberapa minggu lalu.

Mereka yang menginap di bangunan pencakar langit itu kini perlu menyesuaikan waktu solat dan puasa mengikut tingkat yang didiami. Ketua Pusat Iftar Hal Ehwal Islam dan Aktiviti Jabatan Kebajikan, Dr Ahmed Al Haddad berkata, bangunan Burj Khalifa, setinggi lebih 829 meter dengan 164 aras itu perlu dibahagikan kepada tiga waktu berlainan untuk berbuka puasa.

Beliau berkata, ketiga-tiga segmen itu berdasarkan keadaan matahari terbit dan terbenam.

“Mereka yang tinggal di aras 80 dan ke bawah, waktu berbuka puasa sama seperti orang lain manakala yang tinggal di antara aras 80 dan 150, bermula pada ketinggian kira-kira 414 meter tinggi, waktu berbuka dan solat lima waktu lewat dua minit selepas azan berkumandang,” katanya.

selanjutnya klik disini 





Rabu, 8 Ogos 2012

7 sangkaan tentang puasa yang perlu diperbetulkan


Ada beberapa anggapan, pegangan dan salah sangka tentang puasa dalam kalangan masyarakat. Mereka menganggap batal ataupun kurang pahala beberapa perbuatan tertentu, padahal tiada dalil yang menyokong pendapat mereka. Sebahagian pendapat itu khilaf dan telah disebut oleh beberapa ahli fekah dahulu, tetapi dilihat tidak kukuh untuk dipegang ataupun ada ruang untuk disemak semula.


1. Mandi Masa Puasa
Antaranya, anggapan bahawa mandi ataupun basuh kepala apabila terlalu keletihan mengurangkan pahala puasa. Ada pula yang bertegas semasa puasa mandi selepas asar makruh. Ini tidak disokong oleh riwayat yang menunjukkan Nabi s.a.w mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika berpuasa kerana terlalu panas ataupun dahaga. Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:

“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”

2. Memasukkan Ke Rongga
Antara anggapan lain ialah menyatakan semasa puasa tidak boleh memasukkan apa-apa benda ke dalam mata, telinga dan mulut, sekalipun bukan makanan dan minuman. Ini menyebabkan mereka yang gatal telinga ataupun hidung menderita sepanjang hari berpuasa. Ia berlawanan dengan sifat Islam yang mudah. Ada yang melarang bercelak kerana bimbang masuk ke dalam rongga. Pegangan ini asalkan berasas riwayat kenyataan Ibn ‘Abbas:

“Membatalkan puasa itu apa yang masuk, bukan apa yang keluar” (riwayat Ibn Abi Syaibah, sahih).
Namun, itu merupakan ulasan Ibnu ‘Abbas kepada mereka yang berbekam bagi menunjukkan ia tidak membatalkan puasa. ‘Apa yang masuk’ bermaksud makanan ataupun minuman ataupun yang mempunyai fungsi yang sama seperti makanan dan minuman yang masuk ke dalam jasad. Jika sekadar alatan tentu maka ia tidak termasuk dalam maksud ini. Jika tidak mereka yang memasukkan berus gigi ataupun kayu sugi ke dalam mulut, ataupun berkumur semasa puasa tentu dianggap batal.

Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah (meninggal 728H) dalam Majmu al-Fatwa, setelah menyebut tentang khilaf ulama, beliau menjelaskan puasa merupakan amalan setiap muslim. Jika perbuatan seperti bercelak yang memang diamalkan secara meluas semasa zaman Nabi itu membatalkan puasa, tentu baginda s.a.w akan menerangkannya. Juga tentu para sahabah akan bertanya mengenainya. Namun, apabila tiada hadis sahih tentang hal itu, maka menunjukkan memakai celak tidak membatalkan puasa. Demikian juga tentang mencium wangian, menyapu minyak di badan dan seumpamanya.

Maka menggunakan eye drops yang sedikit dan tidak menyebabkan ia mengalir ke kerongkong dan seterusnya adalah dibolehkan. Demikian juga memakai minyak rambut dan minyak urut sekalipun sifat minyak itu mudah meresap ke dalam kulit.


3. Tidak Mandi Junub
Antara lain ialah menganggap tidak sah puasa mereka yang belum mandi junub sedangkan waktu subuh sudah masuk. Ini berkaitan seseorang yang bersetubuh dengan isterinya, ataupun keluar air mani tetapi belum mandi junub sehingga masuk waktu subuh iaitu waktu berpuasa. Ertinya ketika dia mandi wajib, waktu subuh telah masuk. Ada yang menganggap puasa itu tidak sah. Padahal dalam hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aishah dan Ummu Salamah bahawa Nabi s.a.w pada waktu pagi (subuh) dalam keadaan berjunub sedangkan baginda berpuasa. Baginda berpuasa dan tidak berbuka (disebabkan hal itu)” (Riwayat al-Bukhari).


4. Muntah
Antara lain ada yang menganggap sesiapa yang termuntah maka batal puasa. Sebenarnya, di sana ada perbezaan antara termuntah dan sengaja muntah. Dalam hadis, Nabi s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang termuntah tidak wajib qada (ganti puasa). Sesiapa yang sengaja muntah, hendaklah dia qada”. (Riwayat al-Tirmizi, Abu Daud, Ibn Jarud dan Ibn Hibban).
Maka sesiapa yang termuntah kerana tidak tahan dengan sesuatu bau ataupun mabuk perjalanan tidak wajib qada kerana puasanya sah. Sesiapa yang memaksa diri untuk muntah maka dia wajib menggantikan puasanya.


5. Imsak
Antara lain menganggap sesiapa yang makan ketika hampir subuh iaitu bukan pada waktu imsak yang difahami oleh sesetengah pihak, maka puasanya tidak sah. Ini kerana mereka menganggap puasa bermula beberapa puluh ataupun belasan minit sebelum subuh. Padahal waktu puasa bermula apabila masuknya waktu subuh. Firman Allah: (maksudnya)
“Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam” (Surah al-Baqarah: 187). Sabda Nabi s.a.w pula: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

6. Musafir
Antara anggapan lain bahawa seseorang yang bermusafir jika berkemampuan wajib berpuasa, jika tidak dia berdosa. Ini berlainan dengan ayat Allah dalam al-Quran: (maksudnya)
“..dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka dan ganti) pada hari-hari yang lain. Allah mahu kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran” (Surah al-Baqarah: 185).
Hamzah bin ‘Amr al-Aslami bertanya Rasulullah s.a.w:
“Wahai Rasulullah! Aku dapati aku mempunyai kemampuan untuk berpuasa ketika musafir, adakah itu satu kesalahan ke atasku? Jawab Nabi s.a.w: “Ia adalah rukhsah (kelonggaran) daripada Allah, sesiapa yang mengambilnya (tidak berpuasa ketia musafir) maka sesuatu yang baik, sesiapa yang suka untuk berpuasa maka tiada salah baginya”. (Riwayat Muslim).

7. Tidak Sengaja
Perbuatan yang tidak sengaja, dipaksa ataupun terlupa seperti makan dan minum tidak membatalkan puasa. Sekalipun seseorang itu telah makan dan minum dengan banyak sekali. Sabda Nabi s.a.w:
“Sesiapa yang lupa sedangkan dia berpuasa, lalu dia makan atau minum, maka sempurnakanlah puasanya. Sesungguhnya Allah yang memberikan dia makan dan minum” (Riwayat al-Bukhari).
Demikianlah semua perbuatan yang tidak sengaja ataupun terlupa. Termasuk terkeluar air mani disebabkan mimpi atau terfikir secara yang tidak diusahakan. Jumhur ulama menyatakan tidak batal puasa. Di samping di sana wujudnya pendapat minoriti ulama Ibn Hazm, al-San’ani, as-Syaukani dll yang berpendapat keluar mani walaupun dengan sengaja ia tidak membatalkan puasa sebab tiada dalil mengenai hal itu. Adapun majoriti ulama berpendapat batal.

Apapun, sesuatu perbuatan yang tidak disengajakan tidak membatalkan puasa. Termasuklah tertelan air semasa mandi ataupun hujan ataupun suri rumah yang terbiasa merasa makanan ketika masak lalu memakannya kerana lupa, kesemua itu tidak membatalkan puasa. Di sana ada lagi beberapa anggapan yang perlukan penelitian sebelum diterima sebagai suatu keputusan agama.


Artikel ini dipetik dari Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin. Moga dengan penjelasan permasalan ini dapat meningkatkan kualiti ibadah puasa kita dan seterusnya diberkati oleh Allah SWT.

Sumber: http://majalahbiarbetul.blogspot.com/2012/07/7-sangkaan-yang-tidak-benar-tentang.html#ixzz22vO6i4hz