KEPALE DAN KELAPE sangat-sangat mengalu-alukan dan berterima kasih kepada para blogger yang sudi link blog ini..jika ada blogger ingin bertukar-tukar link sila tinggalkan jejak anda...terima kasih

Rabu, 17 Oktober 2012

KENAPA SEPARUH MASA DALAM PERLAWANAN BOLASEPAK BERLANGSUNG 45 MINIT?

salam dari : Kepale dan Kelape

Kenapa perlawanan bola sepak berlangsung selama 45 minit.. kenapa tak 30 minit? kenapa tak cukupkan jer sejam?....

persoalan ini telah lama dibangkitkan dan takde yang dapat menyatakan jawapannya dengan meyakinkan .... samada dari pemain baru mahupun pemain veteren..malah refree pun blur nak jawab...


sebenarnya kini persoalan ini telah terjawab dijawab oleh ahli sejarah yang mengkaji dengan teliti sejarah bolasepak ni...jawapan yang agak meyakinkan....

jawapannya begini... dalam permainan bolasepak setiap pasukan terdiri dari 11 pemain, jadi dalam padang ada 22 pemain.. dimana setiap pemain masing2 membawa 2 biji 'bola' sendiri...
jika dikira terdapat 44 bola yang dibawa oleh setiap pemain... campur satu bola yang disepak dan direbut jadila 45 biji bola...jadi masa yang diambil dalam separuh masa dikira pada jumlah bola yang kat padang...heeheeee

kadang2 ada masa tambahan 2 minit...itu adalah diambil dari bola yang dibawa oleh refreee...
kadang2 sampai 6 minit macam ATM lawan Lion12 ari tu dikira bola linesman sekali..heeee