Rabu, 30 September 2015

Jamal kata orang cina ada negara China tolong bekap...kipidap.

salam dari : Kepale dan Kelape
Masyarakat Cina mempunyai negara China untuk mendapatkan perlindungan, sekiranya sesuatu berlaku kepada mereka.
Pengerusi Gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Melayu, Datuk Jamal Md Yunos berkata, tindakan Duta China ke Malaysia, Dr Huang Huikang ‘membela’ nasib peniaga-peniaga Cina di Petaling Street, baru-baru ini, telah membuktikan perkara tersebut.
“Ini adalah satu mesej yang jelas, bahawa bangsa Cina ini mempunyai tempat untuk mengadu dan membela nasib mereka, selain daripada Malaysia.
“Mereka mempunyai tanah atau negara asal mereka di Tanah Besar China dan jika apa-apa berlaku ke atas mereka, mereka masih ada tempat untuk bergantung harap,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Dr Huang sebelum ini dilaporkan sebagai berkata: “China menentang keganasan dan sebarang bentuk diskriminasi kaum dan ekstremisme.”
Kenyataan itu jelas merujuk kepada ancaman sebuah kumpulan yang pernah bercadang mengadakan perhimpunan di Petaling Street, pada Sabtu lalu.
Malah, Dr Huang turut memberi amaran, Beijing tidak gentar menyuarakan pandangan mereka terhadap insiden yang boleh mengancam kepentingan negara, melanggar hak rakyat dalam menjalankan perniagaan atau menjejaskan hubungan Malaysia-China.
Bagaimanapun kata Jamal, ia berbeza dengan bangsa Melayu yang tidak mempunyai tempat lain untuk berlindung selain daripada negara ini.
“Kepada anak bangsa Melayu, sedarlah bahawa tanah bumi Malaysia ini adalah hak kita. Kita perlu menjaga dan mempertahankan setiap inci tanah melayu ini.
“Jadi, ayuhlah kita bangkit dan bersatu atas nama Melayu dan Islam, untuk menjaga tanah tumpah darah kita ini daripada sebarang ancaman dan eksploitasi yang nyata atau tersirat.
“Inilah satu-satunya peninggalan pejuang-pejuang serta nenek moyang kita yang tidak ternilai harganya, yang perlu kita jaga sebaik mungkin,” ujarnya.

Komen:

Tadi saya pergi kedai hardware more milik cina.. Aku tanya satu barang...tokey cina tu kata barang tu buatan China ..tak bagus maaa...low quality..
Aku berseloroh kata cina memang mcm tu...asik nak membelit jer...sambil tersengih..alhamdulillah dia faham aku bergurau..
Haiyaaa..saya bukan orang China maaa..saya Malaysian.. Dia tersengih bangga sambil ditertawakan oleh pekerja melayunya...

Entahlaaa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

tUDUH MACAM MACAM..ADA KATA KOMUNIS LA.. MASUK NERAKA LA..LIBERAL LA ...TAPI RAFIZI KATA PH DAHULUI 100 KERUSI...MANA KO DAPAT DATA OIII SAMPAI TAK SENANG DUDUK ORANG LAIN ...

salam dari : Kepale dan Kelape Berbaki 4 hari sebelum hari membuang undi Pakatan Harapan (PH) terus mendahului sokongan dengan kebanyakan pe...