KEPALE DAN KELAPE sangat-sangat mengalu-alukan dan berterima kasih kepada para blogger yang sudi link blog ini..jika ada blogger ingin bertukar-tukar link sila tinggalkan jejak anda...terima kasih

Rabu, 17 Oktober 2012

KENAPA SEPARUH MASA DALAM PERLAWANAN BOLASEPAK BERLANGSUNG 45 MINIT?

salam dari : Kepale dan Kelape

Kenapa perlawanan bola sepak berlangsung selama 45 minit.. kenapa tak 30 minit? kenapa tak cukupkan jer sejam?....

persoalan ini telah lama dibangkitkan dan takde yang dapat menyatakan jawapannya dengan meyakinkan .... samada dari pemain baru mahupun pemain veteren..malah refree pun blur nak jawab...


sebenarnya kini persoalan ini telah terjawab dijawab oleh ahli sejarah yang mengkaji dengan teliti sejarah bolasepak ni...jawapan yang agak meyakinkan....

jawapannya begini... dalam permainan bolasepak setiap pasukan terdiri dari 11 pemain, jadi dalam padang ada 22 pemain.. dimana setiap pemain masing2 membawa 2 biji 'bola' sendiri...
jika dikira terdapat 44 bola yang dibawa oleh setiap pemain... campur satu bola yang disepak dan direbut jadila 45 biji bola...jadi masa yang diambil dalam separuh masa dikira pada jumlah bola yang kat padang...heeheeee

kadang2 ada masa tambahan 2 minit...itu adalah diambil dari bola yang dibawa oleh refreee...
kadang2 sampai 6 minit macam ATM lawan Lion12 ari tu dikira bola linesman sekali..heeee


Isnin, 8 Oktober 2012

SEBAB UTUSAN MAKIN TAK BOLEH DIPERCAYAI

Pengerusi Institut Akhbar Malaysia, Chamil Wariya dan Utusex memohon maaf kepada ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok kerana fitnah yang disiarkan dalam artikel yang bertajuk Politik BaruYBJ yang diterbitkan oleh edisi hujung minggu akhbar milik UMNO itu pada 12/10/2008. Dah 4 taun dahhhh...


Peguam Zalil Mohd Mess dalam kenyataan maaf yang dibacakan di Mahkamah tinggi hari ini berkata artikel itu telah diubah oleh edisi hujung minggu Mingguan Malaysia tanpa persetujuan Chamil Wariya. Penyelesaian ini direkodkan dihahapan Hakim Datuk Abdul Hamid Sultan Backer.


Utusan kena paw sebanyak RM50 000 kos sebagai sebahagian dari penyelesaian tersebut dan penerbit bersetuju untuk menyiarkan permohonan maaf dalam Mingguan Malaysia

Tapi pada aku setakat RM50k tu celah gigi jek pada puak-puak ni.. Apa2 pon ini telah membuktikan sesuatu. 


salam dari : Kepale dan Kelape