KEPALE DAN KELAPE sangat-sangat mengalu-alukan dan berterima kasih kepada para blogger yang sudi link blog ini..jika ada blogger ingin bertukar-tukar link sila tinggalkan jejak anda...terima kasih

Jumaat, 20 Julai 2012

Warkah Buat Mak Di Awal Ramadhan


Assalamualaikum .....

Mak... Ramadhan datang lagi. Gembira menyambut kedatangan Al-Mubarak ini. Bulan yang akan menyemarakkan lagi ibadah kepada Allah S.W.T... Malang nya Azam tak dapat menyambut Ramadhan kali ini di kampung sebab terpaksa kerja. Mungkin adik beradik yang lain akan balik ..Seronok kan kalau dapat berpuasa bersama.

Mak..
Bercerita pasal berpuasa, teringat kenangan semasa kecik...macam mana mak ajar kami adik beradik berpuasa..mak tak pernah memaksa kami berpuasa.. masa tu wujud istilah 'yang yang yuk'..sambungannya 'pagi pagi bukak periuk' merujuk pada sesiapa yang tak puasa..jadi sesiapa yang tak puasa akan rasa malu. namun mak sikit pun tak pernah marah pada siapa yang tak puasa. (malangnya sesiapa yang tak puasa takde makanan kat dapur pun, terpaksala togok air sejuk..huhu kesiaaaan)
maka kami pun berpuasa laaa...tapi bila menjelang petang, masing-masing mula lembik. Melihatkan itu makpun offer kami makan.. tapi sayangnya mak akan kata kalau makan berbuka nanti tak boleh makan bersama orang yang puasa. hahaha...satu lagi gimik yang mak buat.. sebenarnya bila masuk berbuka azam akan melantak juga. pernah sekali azam tak puasa. Waktu berbuka Azam duduk depan tak makan sekali dengan orang berbuka...tapi mak panggil juga ajak berbuka sekali. Sayangnya mak pada anak-anak...

Mak.., teringat lagi waktu bulan puasa, mak tak lupa buat kuih untuk orang masjid berbuka.. Azam la yang selalu kena pergi Masjid hantarkan kuih..macam macam kuih yang mak buat..kadang kadang kuih koci , kadang kadang karipap, kadang kadang kuih kasturi.. mak kata berkat kalau bagi orang puasa makan....secara tak langsung kami pun dapat makan kuih yang sedap bila berbuka nanti maklumla masatu tak de bazar ramadhan macam sekarang ni, semuanya buat sendiri..macam tu juga kuih raya, semua buat sendiri..bab kuih raya ni yang selalu merentap iman nak teruskan puasa hari tu..selalu terkucil bila terbau haruman biskut yang tah hapa nama tu..meriah rasa puasa masa tu...

Masa bulan puasa juga mak tak menang tangan dek kesibukkan persiapan untuk anak anak...menjahit baju raya juga adalah rutin bila tiba bulan puasa..Azam pernah mintak mak tak payah buat baju Melayu untuk raya takut mak takde duit.. Mak marah sebab katanya raya mesti pakai baju cantik..baju lama dah buruk sangat. Mak nak tengok anak2 cantik masa beraya nanti..langsir rumah pakai tahun lepas punya pun tak pe, janji anak2 mak bertukar baju...

Banyak kenangan masa berpuasa disamping mak . tapi tahun ni Azam tak dapat sambut awal puasa kat kampung..Sedih teringatkan mak. Tapi takpe, Adik beradik yang lain balik

mak..
puasa kali ni Azam berpuasa dengan anak2 azam je.. cucu2 mak tu dah pandai berpuasa..tahun lepas Kakak dengan Nana cuma mis dua hari jer..Mirul pulak puasa penuh ..kesian tengok diaorang terlepek kelaparan..bila disuruh minum diaorang tak mau..paling kesian tengok Nana, sampai pecah pecah bibir kekurangan air..itu pun mau diteruskan...diaorang start puasa masa umur 4 tahun lagi..tak paksa pun, tapi diaorang yang nak puasa...  tahun ni SiRafiq pulak dah masuk 4 tahun..hahaa tengok dia pulak macam mana...Pernah Ana isteri Azam rasa kecewa bila budak budak tu kantol curi2 minum air..Azam cerita kisah Mak yang tak pernah paksa kami puasa...Alhamdulillah didikan Mak tu sampai kat dia..Ana dah terima cara didikan tu dengan baik

Mak..
Banyak lagi kenagan berpuasa dengan mak dulu..cukup la untuk kali ni...

Mak..
Sebenarnya Azam amat rindu bila teringatkan mak..Sayu menyambut ramadhan kali ni tanpa mak disisi..kenangan dulu tak mungkin dapat kembali..mak sebab rindu la Azam titipkan warkah ini..biarpun warkah ni  tak dapat mak baca lagi.. rasanya dah tak tertahan airmata ini dari berjuraian...ingat lagi pesan mak...Jangan Menangis...

Mak...
Kalau dulu mak selalu doakan kebahagiaan Azam..biarla kali ini Azam pula Doakan mak semoga bahagia dan dirahmati disana...Pemergian mak benar benar membuat Azam merasa kehilangan..pergi yang takkan kembali lagi
Al-Fatihah